zobacz:  przerywnik.pl   autogielda.pl   e.autogielda.pl

Poniedziałek, 21 Maja 2018, Imieniny obchodzą: Tymoteusz, Wiktor, Kryspin

ds

NAPISZ DO NAS

Napisz do nas - w każdej sprawie związanej ze zdrowiem i urodą

zdrowieiuroda@autogielda.pl

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

NAJNOWSZE

Zatrzymać młodość (26-03-2009)

Czy wiemy, co jemy? (26-03-2009)

Uroda twarzy (26-03-2009)

Piękne i jędrne pośladki (26-03-2009)

Muzykoterapia (26-03-2009)

Co daje sport (26-03-2009)

Czy wiemy, co jemy?

Magdalena Orlicz


Cukier, sól, tłuszcze trans, tłuszcze nasycone

Organizacja światowa WHO alarmuje: nasza dieta zawiera za dużo kwasów tłuszczowych trans, tłuszczów nasyconych, cukru i soli. Spożycie tych składników w wielu krajach w tym w Polsce jest za wysokie.



Wszystkie wymienione wyżej składniki są w naszej codziennej diecie. Sól kuchenne jest składnikiem sodu, który jest konieczny organizmowi do przyswajania pitej wody i prawidłowej pracy mięśni. Cukier i tłuszcze są źródłem energii, jednak spożywane w nadmiarze szkodzą.



Sól

Jest konieczna dla naszego organizmu, ale nie wolno przekraczać dawki dziennej. Spożywana w nadmiarze przez osoby z nadwagą, palące papierosy, pijące alkohol, mające na co dzień mało ruchu, powoduje nadciśnienie, a w końcu do udaru mózgu, zawału serca czy choroby nerek. Pamiętajmy! Sól jest we wszystkich produktach gotowych i przekąskach, które jemy podczas dnia na tzw. mieście. Dzienne dawka spożycia soli to maksymalnie 1 lub niecała płaska łyżeczka do herbaty.

Człowiek potrzebuje tylko 48 godzin, aby odzwyczaić się od nadmiernego solenia. Zacznij stopniowo zmniejszać dawkę, a szybko się przyzwyczaisz. Jeśli gotujesz sama, tym łatwiej ci będzie to zrobić. Jeżeli jesteś mężczyzną, powiedz żonie, aby zmniejszyła dawkę soli.



Cukier

Ten używany na co dzień to węglowodany i jest źródłem energii. Cukry naturalne w żywności stanowią połowę spożywanych węglowodanów. Pozostałe to dodane podczas produkcji lub przygotowania jedzenia.

Nadmierne spożycie cukru jest przyczyną próchnicy i prowadzi do otyłości. Można ograniczyć spożywanie cukru dodanego w przygotowaniu poprzez zastąpienie słodkich przekąsek czy deserów, owocami i warzywami, które oprócz zawartości cukru mają też cenne składniki mineralne, błonnik i witaminy.

Dobrym sposobem dostarczania energii organizmowi jest spożywanie produktów skrobiowych bogatych w błonnik, czyli pełnoziarnisty chleb, kasze, ciemny ryż, makaron z pełnej mąki, nie zwykły!

Uwaga! 1 kostka cukru dziennie( 15 - 20 kcal) ponad normę, powoduje przyrost masy ciała o 1 kg w ciągu roku.



Tłuszcze nasycone

Trzeba wiedzieć, że rodzaj tłuszczu i jego wartość żywieniową można ocenić po zawartości w nim ilości nasyconych kwasów tłuszczowych czy trans. Tłuszcz zawierający dużą ilość kwasów nasyconych jest zły. Natomiast ten, który jest bogaty w jedno- i wielonienasycone kwasy tłuszczowe jest kwasem dobrym. Wszystkie tłuszcze roślinne są dobre dla naszego organizmu, natomiast tłuszcze pochodzenia zwierzęcego są złe i powinny być mocno ograniczane. Nasycone kwasy tłuszczowe podwyższają stężenie cholesterolu we krwi, co prowadzi do choroby niedokrwiennej serca, czyli do miażdżycy.

Aż 60 % Polaków ma podwyższony poziom cholesterolu, a 40% choruje na nadciśnienie tętnicze. Zalecana maksymalna dzienna dawka tłuszczu to 60 g, a dawka nasyconych tłuszczy (czyli szkodliwych) do 20 g dziennie.

Uwaga! Dobre i złe tłuszcze łatwo odróżnić. Im twardszy jest tłuszcz w temperaturze pokojowej, tym więcej zawiera nasyconych, szkodliwych kwasów tłuszczowych. Oleje roślinne i produkty je zawierające są dobrym źródłem wielo- i jednonienasyconych kwasów tłuszczowych.



Tłuszcze trans, czyli to co nam szkodzi najbardziej

Mamy trzy rodzaje kwasów tłuszczowych, które są głównym składnikiem tłuszczów. Są to nasycone, wielo- i jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Czwarty rodzaj kwasów to przerobiona forma kwasów nienasyconych, czyli kwasy TRANS.

Trans podobnie jak kwasy nasycone podwyższają stężenie cholesterolu.

Wszystkie tłuszcze, które spożywamy powinny stanowić do 30% składników diety dziennej. Jednak tylko 10% powinny stanowić tłuszcze nasycone a reszta powinna pochodzić z tłuszczu właściwego, czyli jedno i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Ważne dla organizmu jest też spożycie tłuszczów nienasyconych typu omega 3 i omega 6 oraz ograniczenie spożycia tłuszczów trans ( dzienne dozwolone spożycie to 2g).

Olej z oliwek, rzepakowy i z pestek winogron także olej ryżowy mają działanie bardzo dobre dla organizmu, stanowią jeden z elementów profilaktyki zdrowotnej, przeciw miażdżycowej i przeciwzawałowej.

Do smażenia i pieczenia polecany jest olej ryżowy i rzepakowy. Unikaj stosowania margaryny i masła, a także gotowych produktów spożywczych, które zawierają niezdrowe tłuszcze. Jak to sprawdzić? Po prostu czytaj składniki na opakowaniu i oznaczenia. Każde pudełko ciasteczek czy słodki batonik, bułka, gotowe ciasto czy przygotowana i zamrożona potrawa, zawiera szkodliwe dla organizmu tłuszcze. Tak jak zbyt duże ilości mięsa wieprzowego i tłustych wędlin.

Co zatem jeść, by być zdrowym? Czytaj o tym w artykule zasady zdrowej żywności.

 

SZUKAJ

NASZE GAZETY

OGŁOSZENIA

NASZE SERWISY

Autogielda  Odjazd  M2 Planeta zwierząt  Erotyka

Redakcja: zdrowieiuroda@autogielda.pl

Copyright © 2008 Autogielda - M. MAJSKI, J. STYRNA - SPÓŁKA JAWNA